PR för fri och öppen programvara

Marcus Rejås mailto:marcus@rejas.se

$Id: floss-pr.sgml,v 1.9 2003/07/28 08:50:39 rejas Exp $
Denna lilla artikel beskriver hur du bör förhålla sig när du förespråkar fri och öppen programvara.

Denna artikel är inte klar, kommentarer mottages tacksamt.

1. Varför göra PR för fri och öppen programvara?

Innan du börjar att göra PR för fri och öppen programvara bör du ställa dig frågan varför du gör det. Är det för att utmana andra alternativ eller för att du tycker att fri mjukvara är mycket bättre? Eller är det kanske för att du tycker att filosofin bakom är väldigt sund och förtjänar med uppmärksamhet? Kanske du själv använder fri och öppen programvara och inser att det ända sättet att få drivrutiner och dyligt lika snabbt och lika bra som sluten programvara är att fler använder samma produkter. Eller är det kanske bara så att du ser vänner, bekanta, chefer och andra som slänger ut pengar på saker som de hade kunnat få bättre gratis?

Det finns många anledningar att förespråka fri och öppen programvara. Det underlättar om du vet varför du vill göra det. Denna lilla artikel ger dig mer kött på benen angående dina argument och tips om vidare läsning. Men varför du vill förespråka fri och öppen programvara är upp till dig själv.

2. Hur du skall uppföra dig

Okej, ordning i salen. Du kan inte uppföra dig hur som helst när du talar som en ambassadör för en varldsomspännande rörelse. Lars Wirzenius har skrivit en väldigt bra, kort artikel[1] med flera tips till dig. Jag tar upp de viktigaste.

Wirzenius skriver många kloka saker som kan verka självklara men som ändå inte alla har greppat. Till exempel att du skall hålla sig lugn och saklig även om det system du föresptåkar för hård kritik. Du skall inte ta kritik personligt. Om någon säger att till exempel Linux har stora brister bör du inte ta det personligt (du skrev väl inte den delen av Linux) utan sakligt samla information och sedan kolla om personen i fråga har rätt. Linux är inte perfekt, ingen tror det.

Samla information om problemet, kontakta den som ansvarar för den funktionen, publicera problemet eller gör något annat. Gå inte till mottack på något annat fel i något annat system. Du startar bara en diskussion som inte leder någonstans och som du kanske inte kan da dig snyggt ur. Vidare skall du aldrig kritisera någon för att den personen kör fel system eller program. Personen i fråga har förmodligen inte valt själv och kanske inte alls vet sitt eget bästa. Att kritisera personen eller det system han eller hon kör gör inget gott i din sak, tvärt om.

En av de viktigaste punkterna i Wirzenius artikel är att du alltid, alltid skall hålla dig till fakta. Om du säger att Windows kraschar mer än Linux är du säker på detta? Har du siffror på det. Jag är inte så säker på detta längre eftersom jag inte använder Windows speciellt mycket och det verkar stabilt tycker jag. Se till att allt du säger har stöd i fakta, riktiga fakta. Kontrollera noga att dina fakta verkligen är fakta och inte något du bara hört någonstans. Förr eller senare kommer någon att syna dig och då är det dags att ta fram referenser, bra trovärdiga referenser. Eller ännu bättre, strö referenser omkring dig i diskussionen. Har du inga referenser eller bevis på ett påstående så lämna det. Ta inte upp det om du inte kan få det bekräftat.

Får du frågor du inte kan svara på så gissa inte och frångå regeln om att hålla dig till fakta. Det är inget ont i att inte kunna svara på allt. Ingen kan allt och du förväntas inte kunna allt heller. Istället för att hitta på eller gissa, säg att du inte vet och be att få återkomma. Det gör att du kan göra reklam för fri och öppen programvara flera gånger till samma person. Dessutom på ett sakligt sätt med riktiga referenser. Donald B. Marti Jr. berättar i en bra arikikel[2] att varje gång du säger "jag vet inte" så skapar du en chans att få fram ditt budskap en gång till.

3. Klä dig rätt

Detta är en sak som inte många ''hackers'' gillar. Skall man göra ett gott intryck på en person är det viktigt att man klär sig rätt. Det är väldigt vanligt att avanserade datoranvändare ser ut på ett speciellt sätt. Det är helt okej men passar kanske inte alltid.

Donald B. Marti Jr. skriver en del om klädsel i sin uppsats Linuxmanship[2]. Han beskriver hur man skall klä sig i förhållande till sin kund och till de i omgivningen. Man behöver inte alls gå så långt som han skriver utan det räcker gott och väl att man ser välvårdad ut. Tänk på att du representerar en stor rörelse och inte bara dig själv. Om du till exempel besöker en läkare så förväntar du dig att han har vit rock och ser proper ut. Han ser förmodligen inte ut så på sin fritid. På samma sätt bör du anpassa din klädsel efter uppgiften. Tro mig, ett par snygga byxor och en skjorta gör inte ont.

4. Vad skall du göra reklam för?

En massa projekt med fri och öppen programvara som inte går bra vill ingen ha. Se därför till att du bara gör reklam som du vet fungerar och passar kundens behov. Rekommendera inte något du bara hört om eller tror är bra för att alla säger det. Rekommenderar du något som du inte själv använt så säg det. Följ sedan upp och se till att det går bra för din adept, oavsett om det rör sig om en kompis eller ett multinationellt företag så är det viktigt för alla att de är nöjda.

5. Diskussioner om priset

Priset framstår ofta som fri och öppen programvaras största fördel. Är det det egentligen? Jag tycker inte det. Tycker du det skall du se till att ha ordentligt med fakta bakom dig. Tänk på det jag sagt om referenser tidigare.

Licenskostnaden för programvaran är helt klart lägre för fri och öppen programvara. Den är oftast noll. Men andra saker kostar. Glöm inte det. Tänk också på att inlärning och migration kostar. Tro inte på de som säger att man kan sätta vem som helst utan utbildning bakom en Linuxmaskin och att de är produktiva på nolltid. Det fungerar inte så. Det är inte ens meningen att det skall fungera så. Säger du att det är så och det sedan slår fel så har du gjort mer skada än nytta.

Jag tycker att man skall se det som att man för mycket större frihet över sina slantar. De pengar man spara på licenserna kan man lägga på utbildning och support. Man kan välja mellan flera olika företag för dessa tjänster. Man behöver inte spendera dessa pengar i USA utan man kan köpa kompetens lokalt på orten om man vill. När man vill kan man byta leverantör om man vill. På det hela taget har man mer kontroll över sina pengar och var man väljer att spendera dem.

En annan sak som skall ha i åtanke är att de flesta mjukvaruleverantörer har enorma marginaler på programvara och kan dumpa priset rejält om de vill vinna över dig. Är priset ditt huvudargument så står du dig slätt. De andra argumenten jag nämner kan de flesta leverantörer av proprietär programvara inte mäta sig emot.

Tänk också på att ett lågt pris i sig kan vara negativt. Vad tilltalar dig mest en rostig gammal bil eller en ny Porsche? Naturligtvis Porschen för att du tror att den är snabbare, snyggare, bättre och ... dyrare. Om du såg två prislappar på bilarna en på 0 kronor och en på 1 miljon kronor. Vilken skulle du tro motsvarar den bästa bilen? Skulle du bli glad om du bestämmer dig, trots det förmodligen höga priset, för att köpa Porschen och sedan får reda på att det var den som kostade 0 kronor?

Resonemanget är kanske fånigt, men vad jag vill komma fram till är detta: Man uppfattar ofta något som är billigt eller gratis som sämre. Det är djupt rotat i många. Om du kan få någon att välja fri och öppen programvara för dess riktiga kvaliteter och inte för priset så kommer priset att bli en mycket trevlig överraskning när du kommer till det i slutet av din propaganda. Kommer du från början med något som uppfattas som "gratisprogram" så ligger du i mentalt underläge direkt.

[1] http://liw.iki.fi/liw/texts/advocating-linux.html

[2] http://zgp.org/~dmarti/linuxmanship/